[صفحه اصلی ]     [ English ]  
مجله مراقبت هاي پيشگيرانه در پرستاري و مامايي awt-yekta Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1, شماره 1 - ( 6-1390 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 1 شماره 1 صفحات 17-24
XML بررسی ميزان رضايت شغلی پرستاران و برخی عوامل تاثير گذار بر آن در بيمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر زنجان سال 1389 Print

[English Abstract]
نویسندگان: رضا عباسچيان، آذر آوازه * ، سهيلا ربيع سياهکلی
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی، مربی دانشگاه علوم پزشکی زنجان دانشکده پرستاری و مامايی زنجان
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

  چکيده

  زمينه و هدف: پرستاران عمده‌ترين بخش نيروی انسانی نظام بهداشتی و سلامت را تشکيل می‌دهند. رضايت شغلی سبب می‌شود که بهره‌وری سازمان افزايش يافته و کارمند نسبت به سازمان متعهد گرديده و سلامت فيزيکی و ذهنی وی تضمين گردد. شناخت عوامل موثر در ايجاد رضايت شغلی پرستاران می‌تواند در افزايش رضايت شغلی پرستاران و ايجاد انگيزه لازم در جهت انجام وظايف درمانی، آموزشی و پژوهشی مفيد باشد. در اين پژوهش ميزان رضايت شغلی پرستاران و عوامـــل تاثير گذار بر آن مورد بررسی قرار گرفت.

  روش بررسی: پژوهش حاضر يک مطالعه توصيفی تحليلی است که جامعه مورد مطالعه آن را پرستاران شاغل در بيمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر زنجان تشکيل داده‌اند. 472 پرستار در اين مطالعــــه شرکت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 25 گويه در حيطه‌های امنيت شغلی، سبک مديريتی، محيط کار و امکانات رفاهی، حقوق و مزايا و خود پنداری از وجهه اجتماعی پرستار بود. جهت تجزيه و تحليل داده‌ها از آمار توصيفی و آزمون آماری مجذورکای در محيط نرم افزار آماری 16 spss استفاده شده است .

  يافته‌ها: بر اساس يافته‌‌های پژوهش، ميانگين نمره رضايت شغلی پرستاران از صد نمره (87/1 ±2/51) بدست آمد. بيشترين ميانگين نمره مربوط به وجهه اجتماعی حرفه پرستاری در جامعه بود (69/2 ±39/62) . کمترين ميانگين نمره‌ها مربوط به رضايت از محيط کار و امکانات رفاهی
(26/2 ±82/44) و حقوق و مزايا (63/2 ±76/45) بود.

  نتيجه گيری: از جمله عوامل تاثير گذار بر رضايت شغلی پرستاران اختصاص امکانات رفاهی، رضايت از محيط کار و بهبود حقوق و مزايا بودند. لحاظ نمودن کاهش ساعات کار، نوبت کاری و اضافه کار در ارتقاء کيفيت خدمات پرستاری و رضايت دو جانبه پرستار و بيمار امری ضروری به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدیواژگان كليدي: رضايت شغلي، پرستار، عوامل تاثير‌گذار،
متن كامل [PDF 140 kb]
* نشانی نویسنده مسئول: avazeh@zums.ac.ir
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Abbaschian R, Avazeh A, Rabi SiahkaliS S. Job Satisfaction and its Related Factors among Nurses in the Public Hospitals of Zanjan University of Medical Sciences, 2010. 3. 2011; 1 (1) :17-24
URL http://www.zums.ac.ir/nmcjournal/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=1
عباسچيان رضا، آوازه آذر، ربيع سياهکلی سهيلا. بررسی ميزان رضايت شغلی پرستاران و برخی عوامل تاثير گذار بر آن در بيمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر زنجان سال 1389. 1. 1390; 1 (1) :17-24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 1, شماره 1 - ( 6-1390 )
مجله مراقبت هاي پيشگيرانه در پرستاري و مامايي Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.142 seconds with 661 queries by AWT YEKTAWEB 2.5.0.9